Logo Facebook Logo Twitter Logo Pinterest Logo Tripadvisor Logo Instagram
Homepage nl | fr | en

Jury Euro-kartoenale 2021 'Kansen en Opportuniteiten''

Op 29 januari heeft de internationale jury de cartoons geselecteerd voor de tentoonstelling en de catalogus, en de prijswinnaars aangeduid van onze 23ste Euro-kartoenale 'Kansen en Opportuniteiten'. En dit zijn onze juryleden:

 

Pol Leurs (Luxemburg) - voorzitter

Pol Leurs (PoLeurs) is geboren in 1947 in de stad Luxemburg en woont als gepensioneerd ingenieur in Gonderange (Luxemburg). Hij is getrouwd en vader van drie volwassen jongens.

 

Als autodidact in de kunst, werden zijn werken regelmatig gepubliceerd in de Luxemburgse tijdschriften Revue, Forum en Ons Stad van 1975 tot 1983. Sinds 1976 nam hij deel aan vele nationale en internationale tentoonstellingen. Hij was jurylid bij verschillende internationale cartoonwedstrijden en was voorzitter van de jury van Salon International de la Caricature et du Cartoon de Vianden (Luxemburg) van 2009 tot 2013.

 

Sinds 1980 neemt hij deel aan internationale cartoonwedstrijden. In 1983 was hij de gelukkige winnaar van de eerste prijs op de Euro-Kartoenale Kruishoutem. Inmiddels won hij 78 prijzen en vermeldingen op nationale en internationale cartoonwedstrijden, waarvan 18 eerste prijzen. Sinds 2003 publiceerde hij 5 cartoonboeken met een selectie uit zijn werken.     

 

“Het is voor mij altijd een grote eer om deel te nemen aan de jury van een internationale cartoonwedstrijd, zeker in dit geval als juryvoorzitter van de Euro-Kartoenale Kruishoutem 2021. Het is ook een groot genoegen om het werk van de deelnemers aan een internationale wedstrijd te waarderen. wat hen de kans geeft zichzelf te bewijzen. 

Gezien de huidige internationale coronavirussituatie is de selectieprocedure dit jaar helaas heel anders, maar dat mag voor de juryleden geen belemmering zijn om goed werk te leveren en een goed resultaat te behalen. 

Tenslotte wil ik het ECC-team, onder leiding van zijn voorzitter Rudy Gheysens, feliciteren met de organisatie van een cartoonwedstrijd op dit hoge niveau om de twee jaar, en hen veel succes wensen in de toekomst.”      

 

Marc de Bel

Marc de Bel is misschien wel de vreemde eend in de bijt. Als ereburger van Kruisem (de nieuwe naam van onze gemeente, die naar boeken van hem werd genoemd) is de Bel vooral bekend als auteur van jeugd- en young adult boeken. Maar hij was ook ooit cartoonist en won zelfs in een ver verleden een bescheiden prijs in de Euro-kartoenale Kruishoutem en maakte ook al eerder deel uit van de jury.

 

Voor Marc is de perfecte cartoon in de eerste plaats grappig, maar tegelijk doet die ook nadenken en is hij stijlvol getekend of geschilderd. En de Bel is een uiterst kritisch jurylid.

 

"Ik ben de zoon van een timmerman, mijn moeder heette Maria, ik ben geboren vlakbij Nazareth, ik heb weliswaar almaar grijzer en steeds minder, maar toch nog altijd lang haar, ik trek rond en vertel verhalen, laat de kinderen tot mij komen en heb het steevast aan de stok met schriftgeleerden en farizeeërs."

 

Elena Ospina (Colombia)

Elena Ospina is een Colombiaanse ontwerpster en cartoonist. Ze heeft jarenlang gewerkt aan het illustreren van redactionele projecten in Amerika en Europa en heeft meer dan 50 onderscheidingen ontvangen voor haar werk op het vlak van de grafische humor. Haar cartoons worden gepubliceerd in boeken, kranten en tijdschriften. Ze maakt deel uit van Cartooning for Peace en andere cartoonistencollectieven. In 2017 stond haar cartoon op de cover van de catalogus van onze 21ste Euro-kartoenale ‘De Ziel’. En deze zomer komt ze naar Kruishoutem met een persoonlijke tentoonstelling van haar cartoons.

 

"Het is voor mij een eer om deel uit te maken van de jury van deze prestigieuze Euro-kartoenale Kruishoutem 2021 in België, een land met een lange traditie van strips en cartoons.

Dit jaar zullen we veel interpretaties zien rond het thema "Kansen en Opportuniteiten", een zeer inspirerend thema in deze tijden van instabiliteit, aanpassing aan voortdurende veranderingen en reflectie over onze impact op de planeet.

Humor is een goede manier om de andere kant van de dingen te zien. Het zal heel leuk zijn om, in deze tijden van crisis, zoveel tekeningen uit verschillende delen van de wereld te zien die goede humor uitstralen."

 

 

 

 

Ronald Vanoystaeyen

Ronald was in 1986 de initiatiefnemer en medestichter van de ‘George van Raemdonckkartoenale’ in Boechout. Hij is tevens voorzitter van vzw International Humour in Art (IHA), een vereniging die zich bezig houdt met humor en kunst, of beter humor in de kunst. Ook houdt de vzw zich bezig met alles in verband met de kunstenaar George van Raemdonck: zijn schilderijen, tekeningen, boekillustraties,  etsen, strips, enz.

 

Hij was al jurylid in vele kartoenales in België, Polen, Duitsland en Canada. En als kartoenist had hij zelf al persoonlijke en groepstentoonstellingen in Polen, Oekraïne, Frankrijk en België.

 

Hij is erg benieuwd naar de inzendingen in Kruishoutem, omdat dit een van de betere wedstrijden is waar zich meestal toptalent aanbiedt.  Wie er de meeste kansen of opportuniteiten heeft moet nog uitgemaakt worden. De essentie is voor hem ‘het idee’, dat is de echte ziel van de kartoen, de uitwerking moet natuurlijk ook in orde zijn. Een goede zwart/wit cartoon, de klare lijn, een lijntekening is voor hem evenveel waard als de mini-schilderijen van sommigen.

 

Als jurylid beschrijft hij zichzelf als een rustige kijker naar de wondere wereld van de kartoens. Door zijn ervaring heeft hij al snel het koren van het kaf gescheiden en dan duurt het wel even langer om de volgorde van de prijzen te bepalen, in samenspraak met de andere juryleden natuurlijk. Hij zal ‘zijn’ keuze echter wel verdedigen.

“In alles zit humor, maar soms moet je wel doordringen tot de ziel der dingen om deze te ontdekken”.

 

Zhu Cheng (China)

Zhu Cheng is de voorzitter van het China Red Man Cartoon Center en secretaris-generaal van FECO China. Sinds 1993 zijn meer dan 6000 van zijn cartoons en illustraties gepubliceerd in dagbladen en tijdschriften. Zijn werken werden in meer dan 30 landen tentoongesteld en hij won meer dan 80 prijzen.

 

Hij was jurylid bij cartoonwedstrijden in Azerbeidzjan, Syrië, Kroatië en Servië. En Zhu zelf was de organisator van meer dan 35 cartoonwedstrijden. Zijn doelstelling daarbij is om een ​​platform te bouwen voor Chinese cartoonisten om te communiceren met cartoonisten van over de ganse wereld.

 

"Ik druk mijn ideeën en emoties uit met cartoons. De cartoon is mijn beste vriend om me te helpen nadenken. En ik ben zeer vereerd om jurylid te zijn van de Euro-kartoenale Kruishoutem. Ik bewonder echt het Europees Cartoon Centrum, een van de beste cartoonmusea ter wereld. Zo'n museum hebben we niet in China. Maar ik werk er hard voor om ook zo een museum te hebben in China. En ik hoop deze droom zo snel mogelijk waar te maken!

 

De kunst van humor is een universele taal. Of je werk nu humoristisch, ironisch, paradoxaal of absurd is, het toont de oprechtheid en de vriendelijkheid van de kunstenaar. De wereld is één grote familie. Ik heb respect voor elke cartoonist en voor elk jurylid. En ik hoop humoristische, vernieuwende, diepgaande en schokkende cartoons te zien!"

 

Jean-Loïc Belhomme (Frankrijk)

Jean-Loïc Belhomme (Belom) werd geboren in 1950 in de buurt van Rennes. Als kind verslindt hij de avonturen van Mickey en Kuifje vooraleer hij zelf begint te tekenen. Hij studeerde aan de Kunstacademie van Rennes en behaalde een universitair diploma in literatuur en psychologie en specialiseerde zich in de reclame. In 1982, aangemoedigd door de publicatie van zijn eerste tekeningen in Le Pèlerin, La vie, Djin of Formule 1, gaf hij de reclame op om strips te tekenen.


Zijn tekeningen werden ondermeer gepubliceerd in Ouest-France, Presse-Océan, Circus, Lui... en Glénat publiceerde zijn eerste boeken ‘Ça occupe’ (1983) en ‘Et que ça saute’ (1984). Dit waren de eerste boeken in een lange reeks van Belom als tekenaar en/of scenarioschrijver. Hij tekent ook voor Spirou, Télérama Junior, Le Figaro Littéraire, L'équipe ...

 

Hij had tal van tentoonstellingen over de hele wereld, en in 2017 won hij de 2de prijs in de Euro-kartoenale 'De Ziel'. En in 2019 won hij de Prijs van het ECC in onze kartoenale 'De Muur'.

 

"In een cartoon zijn er eigenlijk twee dingen belangrijk: de grap (het verhaal) en de vorm. Het huwelijk van die twee moet efficiënt en harmonieus zijn. Dit is duidelijk makkelijker gezegd dan gedaan en vaak zijn ontevredenheid en twijfel ons lot. De volgende tekening wordt beter ..."

 

 

 

 

Andrei Popov (Rusland)

Popov werd in 1970 geboren in Sint-Petersburg. Hij behoort tot een nieuwe generatie satirici: het is moeilijk om zijn kunstwerken als gewone cartoons te bestempelen. Het is eerder een visuele gelijkenis die een element van grappige absurditeit bevat, of een grap. Hij gelooft dat het deze absurditeit is die zijn kunst aan de cartoon koppelt, die daarom niet per se grappig, maar soms melodramatisch of zelfs tragisch kan zijn.

 

Andrei Popov volgde geen artistieke opleiding, maar behaalde in plaats daarvan het diploma van ingenieur. Waarschijnlijk is dit de reden achter zijn unieke vermogen om de werkelijkheid zowel door een microscoop als een telescoop te observeren: door tot in de kleinste details te kijken, slaagt hij er niettemin in om het hele plaatje te zien en vast te leggen.  

 

De werken van Andrei beogen eenzelfde nobel doel: van de wereld een betere plek maken. Blijkbaar wil hij dat we even pauzeren en de tijd nemen voor reflectie, terwijl hij zich met een glimlach Stephen Hawking's woorden herinnert: ‘Het leven zou tragisch zijn, als het niet grappig was.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Luc Pareyn

Luc Pareyn is dit jaar de vertegenwoordiger van onze sponsor Sociumi. Hij was directeur van het Willemsfonds, het oudste cultuurfonds in Vlaanderen en van Liberas, het wetenschappelijke centrum voor de geschiedenis van het vrije denken en handelen in België.

 

Hij gelooft in de kracht van een cartoon en hij realiseerde, louter op basis van spotprenten en karikaturen, twee historische tentoonstellingen (over het politieke leven in België en over de geschiedenis van het onderwijs) waarmee hij bewees dat hij gelooft in de kracht van een cartoon.