Logo Facebook Logo Twitter Logo Pinterest Logo Tripadvisor
Homepage nl | fr | en

De jury van de 17de Euro-Kartoenale Kruishoutem 2009 'Zand, Kiezel en Grind'

André NOLLET, voorzitter

André Nollet is reeds jarenlang voorzitter van de jury van de Euro-Kartoenale, een taak die hij met de nodige dosis gezond verstand op zich neemt.

 

Hij is al 40 jaar met cartoons bezig. Hij is sportcartoonist geweest bij Het Nieuwsblad, en werkt nu als cartoonist bij Het Laatste Nieuws regio Gent en bij 't Pallieterke na het overlijden van onze goeie vriend Brasser. Hij heeft ook een vaste column in Het Laatste Nieuws.

 

In 2008 had hij een grote tentoonstelling in zijn geboortestad Wervik "André Nollet-40 jaar cartoons" en een tentoonstelling in 't Zuiden van Europa in Gent "10 jaar Wabliefteruoastemblief".

Hij omschrijft zichzelf als:

  • Lui: ben altijd bijna te laat met de levering van de cartoons
  • Attent: probeer altijd tijdig de cartoons te leveren
  • Lief: drijf de spot met enkel de mensen waarvan ik hou (politiekers, wielrenners, voetballers, vrouwen...)

Voor André moet een cartoon er vlak opzitten of een leuke doordenker zijn.

Op de vraag of hij nog iets kwijt wilt antwoordt hij: "Ja, sommige politiekers, gedopeerde wielrenners, voetballers die geen goals kunnen maken, ambetante vrouwen..."

 

www.nollet-cartoons.be

 

Luc VERNIMMEN

Luc Vernimmen ging na zijn studies vrije grafiek aan de slag als grafisch designer en illustrator. Alhoewel hij nog regelmatig etsen en olieverfschilderijen creëert, legt hij zich meer en meer toe op boekillustraties en cartoons.

 

Als cartoonist won hij vele nationale en internationale prijzen, waaronder Golagha (Teheran), Satyrykon (Polen), Grafikatur (Duitsland), Haifa, Porto, Zagreb, Olen, Boechout ...

 

Hij was de 2de prijswinnaar van de Euro-Kartoenale 2007 met als thema "Sloten en Sleutels" en wordt daarom uitgenodigd om eens aan de andere zijde te gaan staan.

 

Als jurylid zal hij vooral oog hebben voor de combinatie van humoristische en grafische kwaliteiten in een cartoon.

 

home.scarlet.be/lucvernimmen

 

Tom ADRIAENSEN

Tom is de organisator van de George van Raemdonckkartoenale van Boechout. Met een diploma productontwikkeling op zak is hij momenteel aan de slag als grafisch ontwerper.

 

Hij omschrijft zichzelf als iemand met een open geest, een gemoedelijk man, maar ook doortastend.

 

Als jongste jurylid zal hij vooral letten op de invalshoek waarmee de cartoonist zijn werk heeft gemaakt, de originaliteit is primordiaal, net zoals de artistieke uitwerking uiteraard.

 

www.iha.be

 

Branko NAJHOLD

Branko Najhold werd in 1947 in Zemun, Servië geboren. Hij is de oprichter en organisator van het Zemun International Salon of Caricature, één van de belangrijkste cartoonfestivals ter wereld. Hij schreef 40 boeken en honderden artikels in diverse tijdschriften en kranten rond de (cartoon)geschiedenis en culturele eventen in Zemun en enkele novelles. Daarnaast gaf hij het cartoontijdschrift 'Kart' uit. Hij zat in de jury in verschillende Servische (Belgrado, Krusevac, Leskovac) en buitenlandse cartoonwedstrijden (Legnica, Gabrovo, Lviv, Urziceni, Athene, Surgut). Hij gaf ook spreekbeurten over cartoons in Belgrado en het buitenland (Salerno, Oerlinghausen, ...) en nam deel aan héél wat internationale cartoonfestivals (Saint Just le Martel, Ayr, Gabrovo, Ploiesti, Salerno). Hij kreeg in 2001 de Cultuurprijs van Zemun en in 2006 een speciale FECO-prijs.

 

Woorden die op hem van toepassing zijn: kennis en harde en ernstige werker.

 

Voor Branko moet een cartoon de ideale combinatie vormen tussen een goed idee en een mooi kunstwerk. Het ene kan niet zonder het andere.

 

Hij wenst de organisatoren van de Euro-kartoenale in Kruishoutem het allerbeste. Het is volgens hem één van de zeldzame ernstige cartoonwedstrijden. "Als ik cartoonist zou zijn zou ik slechts aan enkele ernstige wedstrijden deelnemen (terwijl er honderden bestaan over de ganse wereld), en Kruishoutem is daar één van."

 

www.zemun-cartoon.co.yu

 

KT Haes (Herman Somers)

Ooit een opleiding schilderen en tekenen gevolgd om later een meer grafische richting in te slaan met zeefdruk en etsen. Om deze "ernstige" disciplines te relativeren kwam hij bij cartoons terecht en aanvankelijk met succes, tot hij zich meer begon te interesseren in de cartoonisten zelf. Resultaat: allerlei organisaties en publicaties met en over cartoons en cartoonisten. Op dit moment is hij hoofdredacteur van het cartoontijdschrift "Scherper".

 

Herman samengevat in drie kernwoorden:

  • Beperkt: hoe ouder ik word, hoe meer ervaring ik heb, hoe meer ik besef dat ik maar heel weinig weet en kan.
  • Veelzijdig: sluit perfect aan bij het voorgaande begrip: ik ben beperkt veelzijdig; ik ken en kan veel dingen in beperkte mate.
  • Ambitieus: een trekje dat ik van mezelf niet vermoedde. Heel recent ben ik tot de conclusie gekomen dat ik op een onopvallende manier de touwtjes in handen wil nemen.

"Door mijn opleiding en mijn eigen visie, ben ik nogal sterk op het picturale en het grafische gefocust, soms ten koste van het idee of de humor van de cartoon. Ik wil er op toezien dat ik tot een gezond evenwicht tussen het beeld en de inhoud kom."

 

Bernard BOUTON

Bernard Bouton is een Franse cartoonist en verzamelaar van cartoons. Hij had verschillende persoonlijke tentoonstellingen onder andere in Moeskroen, Olsztyn (Polen), Osijek (Kroati¨"). Hij won prijzen in Ottawa (3de prijs in 2005), Teheran (2de prijs in 2006) en Haïfa (2de prijs in 2008).

 

Bernard samengevat in drie kernwoorden: groot, blond en kluchtig.

 

Voor Bernard is de originaliteit het belangrijkste in een cartoon, want bij vele cartoons heeft men het gevoel dat men ze al eens eerder heeft gezien (zonder van plagiaat te spreken, wat een ander probleem is). Tezelfdertijd moet de techniek ook voldoende goed zijn, en moet de cartoon ook onmiddellijk begrepen kunnen worden.

"Ik ben graag jurylid omdat ik daar:
- oude vrienden terugzie en nieuwe ontdek,
- nieuwe werken zie en telkens nieuwe manieren om vorm te geven aan een idee,
- verschillende meningen over grafische humor kan uitwisselen en de zin voor humor van anderen kan waarderen", dixit Bouton.

 

Josette CHAMPT

Josette, licentiate Germaanse talen, was gedurende vele jaren lerares Nederlands en Engels. Sinds 2001 is ze directrice van het Maison du Tourisme, dat 5 gemeenten vertegenwoordigt: Chaumont-Gistoux, Grez-Doiceau, Rixensart, Ottignies-Louvain-la-Neuve en Waver. Ze organiseert het festival "Rencontres internationales du dessin de Presse en Brabant wallon" en in dit kader heeft ze reeds heel wat tentoonstellingen georganiseerd, zoals o.m. "Celles que vous n'avez jamais vues, les caricatures refusées", "La caricature, c'est du sport", "Sondron et les autres font leur cinémaé, éSextrémismes" en "JO, jeux et enjeux".

 

"Zichzelf beschrijven is een moeilijke taak, zoniet onbegonnen werk en meestal weinig accuraat. Echte zelfkennis is uitzonderlijk", aldus Josette. "Als ik me toch zou moeten omschrijven in drie woorden die kenmerkend voor me zijn, dan kies ik voor: respect, passie en werk."

 

Respect is een element dat continu aanwezig moet zijn bij het beoordelen van kunstwerken. Ik ben geen schilder, noch musicus maar ik kijk naar kunst als een vorm van communicatie. Een werk spreekt me aan, raakt me en lokt een reactie uit. En als ik een werk zie dan weiger ik te zeggen dat het "waardevol of goed" is, maar ik denk eerder in de zin van "het raakt me en daardoor apprecieer ik het". Een beetje zoals een wijn, die niet als groots bestempeld wordt, maar die me smaakt en die ik apprecieer.

 

Voor de beoordeling zijn meerdere elementen belangrijk: de "zuiverheid" of de pertinentie van de boodschap, de overeenstemming tussen de boodschap en het geproduceerde werk, het respecteren van de opgelegde regels, de evaluatie van de impact van de tekening op het publiek en dus ook de communicatiekracht van de tekening, de analyse van de gekozen grafische elementen en de moeilijkheidsgraad van de gebruikte technieken.

 

www.bdenbrabant.be

 

Bob Vincke

De cartoonist Bob Vincke begon zijn loopbaan als onderwijzer en leraar plastische opvoeding. Sociaal als hij is participeert hij van jongs af aan in het verenigingsleven.

 

In 1980 richtte hij de Belgische cartoonistenvereniging KEVER op en twee jaar later in 1982 samen met Peter Nieuwendijk de ECUN, de voorloper van FECO. Hij was jurylid in héél wat binnen- en buitenlandse cartoonales (Nederlands cartoonfestival, Moskou, Knokke, Riga, Amsterdam, Bulgarije, Skopje, Roemenië, Argentinië, Italië). In 1981 stond hij mee aan de wieg van de cartoonale van Beringen. Hij verzamelde ontelbare prijzen en vermeldingen in binnen- en buitenland (Kruishoutem, Knokke, Beringen, Moskou, Skopje, Bordighera...) en werd voor vele catalogi geselecteerd.

 

Momenteel werkt hij vooral als sneltekenaar en karikaturist op feesten, openingen, TV... Daarnaast tekent hij nog voor enkele tijdschriften (Basis, Caleidoscoop, ...) en illustreert hij verschillende publicaties.

 

Drie woorden die Bob typeren: gedrevenheid (proberen kwaliteit te bieden op een creatieve manier, niet stilstaan maar leren uit je mislukkingen), sportief (zowel in de letterlijke fysieke zin, als het met tact en humor benaderen van mensen zonder te kwetsen!) en rechtvaardigheid (blijft naar eigen zeggen een streefdoel).

 

Tijdens het jurywerk zal Bob vooral aandacht hebben voor het evenwicht tussen het onderwerp, de compositie, de boodschap en de humor. De nadruk dient hier te liggen op kernachtigheid.

 

Carlos BEKAERT

Carlos is een beetje de vreemde eend in de bijt. Als psycholoog met héél veel interesse voor cartoons maakt hij reeds jarenlang deel uit van de jury van de 'Euro-Kartoenale'. Zijn bijdrage geeft een duidelijke meerwaarde.

 

Volgens Carlos moet een cartoon raken, 'geestig' zijn, een brede glimlach met soms een beetje grimlach oproepen. Om een prijs in de wacht te slepen moet de tekening ook origineel zijn, zich duidelijk onderscheiden van de middelmaat. De jury stelt zich open, de eigen voorkeuren en het eigen wereldbeeld worden bij de deur van het jurylokaal achter gelaten.

 

Vaak is de winnende tekening deze waar oorspronkelijk de meeste meningsverschillen over bestonden. Een juryrering mag geen grenzen, noch mentaal, noch visueel-artistiek kennen.

 

Drie kernwoorden waarmee Carlos zichzelf omschrijft: opa, humor en leergierig.

 

Ludo GODERIS

Ludo is de huistekenaar van het ECC voor 2009. Hij werd geboren op 5 januari 1961 in Zeebrugge en woont sinds 12 jaar met zijn vrouw en vier kinderen in Brugge.

 

De tekendrang heeft hij geërfd van zijn vader, en blijkbaar ook al doorgegeven aan zijn 3 zonen en dochter. "Geen onderwerp is zo saai dat er geen humor in zit, integendeel: hoe droger de materie, hoe meer kans dat er een hilarische kant aan is" aldus Ludo. Geen wonder dat humor en tekenen elkaar vonden, waarbij hij zich als auto-didact opwerkte tot een gewaardeerd cartoonist.

 

Ludo is sinds 30 jaar actief als cartoonist-illustrator en verzamelde intussen meer dan 65 nationale en internationale prijzen. Hij tekende politieke cartoons voor De Standaard en opdrachten voor VRT, Columbia Pictures, InBev, Ecover, Nestlé, LANNOO, DIE KEURE, HALEWIJN, ECOVER, NCMV, CBR, VOCA, SECUREX ... Hij had overzichtstentoonstellingen onder andere in Osaka en Porto.

 

Hij omschrijft zichzelf als: sterk, mooi en slim, gewoon omdat dat goed klinkt. Bij de jury zal hij rekening houden met een stevige portie humor.

 

www.ludocartoons.be

 

René DESAEVER

René Desaever is commercieel directeur van NHM-Group DC, de hoofdsponsor van de 17de Euro-Kartoenale, die dan ook als thema "Zand, Kiezel en Grind" meekreeg.

 

Hij is geïnteresseerd in cartoons omdat deze een universele taal vormen.

 

Bedrijfsactiviteiten worden héél ernstig genomen, een luchtige en humoristische benadering van deze activiteit helpt één en ander te relativeren.

 

De originele benadering van het thema zal één van de aandachtspunten van Dhr. Desaever zijn.

 

www.groupdecloedt.be