Logo Facebook Logo Twitter Logo Pinterest Logo Tripadvisor Logo Instagram
Homepage nl | fr | en

De jury van de 20ste Euro-Kartoenale Kruishoutem 2015 'Bodemverontreiniging en -sanering''

Terug

 

André NOLLET, voorzitter

Ook dit jaar mag André Nollet zijn rol als voorzitter van de jury van de Euro-kartoenale opnemen. Met zijn 69 jaar kan hij trouwens héél wat ervaring in cartooning voorleggen.

 

Hij was docent reclamevormgeving aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen en heeft een eigen ontwerpbureau Nollet Cartoons & Creatie. Hij tekende jarenlang actualiteitscartoons voor verschillende kranten. Momenteel concentreert hij zich op het werken met bedrijven.

 

Cartoons moeten voor André vooral wat humor brengen in het dagelijkse leven.

 

Op onze vraag of het geen gekkenwerk is om in deze tijden nog in jury's te willen zitten, je krijgt als jurylid immers bakken van kritiek over je, antwoordt hij: 'Da's helemaal niet gek, iemand moet het toch doen en dan ben ik altijd bereid'.

 

André verwacht eigenlijk dat de cartoons grafisch verzorgd zijn en dat ze een verrassend effect bevatten.

 

Een slogan die hemzelf typeert: 'Wees direct!'

 

André wenst alle deelnemers veel succes en hoopt dat de beste mag winnen.

 

www.nollet-cartoons.be

 

Bernard BOUTON

De Fransman Bernard Bouton (Bernie) is secretary-general van de internationale cartoonistenvereniging FECO. Hij beschrijft zichzelf, met een knipoog, als de bijna onsterfelijke cartoonist.

 

Volgens Bernard moet je inderdaad gek zijn om in een jury te willen zitten: 'Je bent nooit zeker over plagiaat, het zoeken naar similarities is een eindeloze zoektocht, en favoritisme is een gevaar waarvoor iedereen moet geducht zijn. Maar toch zei ik ja, omdat Kruishoutem een erg ernstige organisatie is, die zich steeds opnieuw de juiste vragen stelt.'

 

Bernard zal er over waken dat de cartoons aan het thema beantwoorden, maar uiteraard blijft de kwaliteit van de tekening essentieel.

 

Cartoons zijn een manier om de reflectie over bepaalde thema's te bevorderen, soms over ernstige zaken. Maar cartoons moeten, volgens Bernard, ook grappig zijn. 'Dus als ze ons aan het lachen en denken zetten, dan is het perfect.'

 

'Ik zie mezelf graag als een 'zwart schaap': als een zwart schaap een ander zwart schaap ontmoet, dan herkennen ze elkaar. En als ze er nog één meer ontmoeten ... dan worden ze een goed team. Maar een kudde zwarte schapen bestaat niet, en daarom dat zwarte schapen zo wanhopig zijn.'

 

Doaa Eladl

Doaa Eladl is één van de bekendste cartoonisten in Egypte en is een belangrijke stem in de pers van het postrevolutionaire Egypte.

 

Voor haar zijn cartoons een belangrijke manier om je mening te uiten. Een goede cartoon moet zowel grafisch sterk zijn, als een ijzersterk idee hebben. Originaliteit is hierbij essentieel.

 

Samen met Annelies brengt ze de vrouwelijke toets in de jury.

 

IAN (Jan De Graeve)

Jan De Graeve is al verschillende keren jurylid geweest van onze Euro-kartoenale. Jarenlang becommentarieerde hij met cartoons de politiek in belangrijke Belgische kranten en weekbladen (De Morgen, De Standaard, Knack, ...)

 

Als jurylid stelt Ian zich wel een bijzondere doelstelling: de andere juryleden beletten om slechte inzendingen goed te keuren: 'Ik wil het banale weren en eis gewoon een minimum aan grafisch niveau. Ik wil geen goede boodschappen belonen, wel goede cartoons bekronen.'

 

Een boodschap voor iedereen: 'Trek het je niet aan, relativeer'.

 

 

 

Aristides Hernandez (ARES)

Aristides Esteban Hernández Guerrero, beter gekend als ARES, woont en werkt in Havana als freelance cartoonist, schilder en illustrator van kinderboeken. Hij is één van de beroemdste cartoonisten ter wereld.

 

‘Cartoons zijn voor mij een manier om te communiceren met anderen, ik maak een soort synthese van de werkelijkheid die ik zie en beeld dan mijn ideeën uit ... met humor', aldus Ares.

 

Hij geniet ervan om in een jury te zitten: ‘Het is een opportuniteit om op de hoogte te blijven van waar de collega's van over de hele wereld mee bezig zijn. Het is een gelegenheid om mijn mening over humor te delen, en met de andere juryleden te praten over de cartoonkunst. Een gelegenheid ook om naar het advies van de anderen te luisteren.’

 

'In een cartoon moet er een mooi evenwicht zijn tussen originaliteit, het idee en tekenen zijn. Ik ga vooral op zoek naar die cartoons die deze drie aspecten tegelijk combineren.'

 

Typerend voor hem: 'volharding'.

 

www.areshumour.com

 

Ronald VANOYSTAEYEN

Ronald is de stichter van de George Van Raemdonckkartoenale en van de International Humour in Art (IHA) te Boechout. Een ervaren cartoonkenner die reeds deelnam aan verschillende jury's in binnen- en buitenland, en zelf ook vrijetijdscartoonist.

 

'Je kan mij van de oude stempel noemen, maar cartoons zijn voor mij nog altijd het best in zwart en wit, een simpele éénvoudige lijntekening.'

 

Als jurylid vindt hij het belangrijk dat je in eer en geweten een keuze maakt en als jury samen tot een definitieve beslissing komt waar je 100% achter kan staan. 'De keuze van de jury is volgens diegene die geen prijs ontvingen ook nooit de juiste keuze. En een andere jury zou misschien een andere keuze maken. Je kan ook nooit alle cartoons ter wereld gezien hebben en dus kan je niet uitsluiten dat het werk van je keuze geplagieerd is of al in de prijzen gevallen is.'

 

In Kruishoutem verwacht Ronald een héél hoog niveau van cartoons, want ze worden wel in het Europees Cartoon Centrum tentoongesteld. 'Elke cartoon zal dan ook mijn bijzondere aandacht krijgen', aldus Vanoystaeyen.

 

Misschien geeft zijn scoutstotem 'Mijmerende panter' wel een mooi zicht op zijn persoonlijkheid.

 

En een laatste boodschap voor iedereen: ‘Humor is het eeuwige dat een borreltje drinkt met het tijdelijke’ (Noldus Kee).

 

www.iha.be

 

Bing (Ronald Libin)

Ronald publiceert reeds sportcartoons sinds zijn 15de. Cartoons zijn dus uiterst belangrijk in zijn leven.

 

Hij maakte reeds 66 keer deel uit van jury's van cartoonwedstrijden overal ter wereld en heeft dus al héél wat cartoons en ideeën de revue zien passeren. Ronald: 'Ik vind het een grote eer om uitgenodigd te worden en je neemt de beslissing nooit alleen, samen met de collega's kies je de beste cartoons uit duizende inzendingen en uiteindelijk kom je tot de laureaten, dat is de moeilijkste taak.'

 

Zijn aandacht gaat in de eerste plaats naar het opgelegde thema: cartoons die daar niet aan voldoen gaan er onmiddellijk uit. 'Ik ben nogal technisch aangelegd maar een cartoon die simpel getekend is maar 100% aan het thema voldoet, zal ik beschermen in de volgende ronde van de jurering!'

 

Een tipje van de sluier over Ronald als persoon: 'Ik zal nooit zeggen dat ik zeer goed ben'.

 

Ronald: 'En naar de organisatoren wil ik nog zeggen dat ik de inspanningen van het Europees Cartoon Centrum enorm waardeer, zij brachten de Euro-kartoenale aan de wereldtop!'

 

Annelies De Hauwere

Annelies De Hauwere vertegenwoordigt de sponsor Abesim in onze jury. Abesim bvba is een expertise- & studiebureau in milieu(risico)beheer.

 

Cartoons zijn voor haar een geweldige vorm van humor en stellen vaak gevoelige onderwerpen op een ludieke wijze aan de kaak. 'Bij het bladeren in kranten of tijdschriften blijf ik gegarandeerd even hangen bij de cartoons', vertrouwt ze ons toe.

 

'Door de sponsoring van Abesim krijg ik een unieke kans om ervaring op te doen als jurylid van een cartoonwedstrijd. Het zal geen lachertje worden om er de beste uit te halen! Ik ga neutraal naar de selectieronde en laat me verrassen. Ik verwacht zeer uiteenlopende visies op het onderwerp, vooral omdat bodemsanering op internationaal vlak momenteel nog niet overal zo’n 'alledaagse' ingeburgerde topic is als dit in België het geval is.'

 

Haar slagzinnen: 'Lachen is een mooi werkwoord' en 'Eén tekening zegt meer dan 1000 woorden'.

 

www.abesim.com

 

Nick Bruneel

Nick Bruneel vertegenwoordigt de sponsor OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) in onze jury.

 

Voor hem bieden cartoons een andere, frisse kijk op een onderwerp of problematiek, waarbij 'heilige huisjes' wat aan het wankelen worden gebracht, en dit via milde humor.

 

'Ik heb zowel een brede kennis van het onderwerp, als een brede artistieke interesse. Ik ben graficus en zal de inzendingen met een frisse kijk beoordelen. Ik zal vooral kijken naar de manier waarop de artistieke uitwerking van het onderwerp is gebeurd, en naar de technieken die daarvoor worden aangewend.' zegt Nick.

 

Zijn slagzin: 'Stille genieter van de rijkdom die cultuur ons biedt'.

 

www.ovam.be